El quadern dels periodistes apocalíptics, integrats, optimistes i/o solidaris

EL QUADERN DELS PERIODISTES APOCALÍPTICS, INTEGRATS, OPTIMISTES I/O SOLIDARIS

8 abr 2014

La gran desmemoria y la prensa

José Sanclemente
Si para algo está sirviendo el libro de Pilar Urbano sobre Adolfo Suárez 'La gran desmemoria' es para reflexionar sobre el papel que juegan los medios de comunicación llamados nacionales y el de los ilustres líderes que los dirigen.

De entrada es para hacerse un lío: resulta que la entrevista en exclusiva del libro de la Urbano, que edita Planeta, la concede a 'El Mundo'. Es sabido que cuando se lanza un libro de estas
Pilar Urbano, en la presentación de su último libro.
características la editorial suele escoger el medio al que adelantará la prepublicación de un capítulo o, como en este caso, la entrevista con la autora para llamar la atención de los lectores.

Planeta ha confiado en 'El Mundo' más que en su propio periódico, 'La Razón'. Es de suponer que aparte de la tirada superior del diario de Rizzoli se habría encontrado con el rechazo de Marhuenda y compañía, a juzgar por la columna de Alfonso Ussía del pasado 5 de abril en la que decía que no iba a leer un "libro prescindible de 600 páginas del que desconfía porque entre la tapa superior y la inferior no cabe un bocadillo de mortadela..." Los autores como Pilar Urbano según Ussía deberían ser educados y esmerar su capacidad de síntesis y evitar escribir estos libros gordos, sobre todo si no dejan en buen papel al Rey, añado yo. Y también colijo que piensa que su editor Lara no debería haberlo publicado.

Planeta ha prendido el incendio en casa ajena con su libro y eso es de alabar comercialmente. En un par de días se han quemado Juan Luis Cebrián ('El País') y Casimiro García Abadillo ('El Mundo') y, por supuesto 'Abc' se ha inmolado en la hoguera de Planeta a favor del Rey y en contra de las acusaciones de su participación en el golpe del 23-F que vierte la Urbano en su 'desmemoria'.

Al final, sendos quemados acaban vertiéndose acusaciones: Cebrián le dice a 'El Mundo' que hace falsas conjeturas como ya lo hizo al seguir la teoría de Aznar en la participación de ETA en el 11-M y Casimiro García Abadillo tilda a Cebrían de "articulista deseoso de prestar servicios" por su encendida defensa del papel de la Monarquía y de Suárez. También coincide Cebrían con Ussía en que el libro es muy gordo (él lo llama voluminoso).

Solo ha faltado el remate de cuatro páginas de Victoria Prego en 'El Mundo' entrevistando al hijo de Suárez que, desmintiendo a Pilar Urbano, le hace un gran favor a la autora y a las ventas del libro de Planeta. 

El libro de la Urbano ha servido para enfrentar a los articulistas y a los directivos de la prensa, pero también para que éstos últimos amaguen por dónde van a ir sus lineas editoriales que están tan despintadas y confusas como las de un campo de fútbol regional, pero que van a quedar, según lo leído, marcadas por la defensa sin ambages de la institución de la Monarquía y el orden establecido.

Todo eso ha conseguido el editor de Planeta, a lo mejor sin querer.

Yo ya no me compraré ese libro gordo y "mentiroso" de Pilar Urbano. Estaba a punto de hacerlo, pero Ussia, Cebrián, Casimiro, el hijo de Súarez y Lara, entre otros, me han convencido de que no encontraré las respuestas a las incógnitas del 23-F.

De momento me quedo con el "falso" documental de Jordi Évole que me sigue pareciendo más creíble, fresco e interesante que lo que llevo leído estos días en la prensa.
http://www.josesanclemente.com/

2 comentarios:

  1. Ara, tots els que criticaven l'Évole, com el Gregorio Morán -bon escriptor que traspua insuportable amargor amb cada tema que toca- què han de dir. No he vist el ja cèlebre fals documental de l'Évole. Ni el penso veure, perquè no m'interessa. Vull dir, amb tot això, que la realitat supera la ficció. Quines rancúnies tan fastigoses. Quantes tones de vanagloria i ego desprenen tots aquests ínclits periodistes de la premsa de Madrid, etzibant-se clatellades verbals amb arguments ad hominem i evocant sempre el passat. Les batalles entre els representants dels diaris castissos del centre d'Espanya s'assimilen a les clàssiques i estultes pugnes verbals entre representants públics electes. Això és una representació, en tota regla, entre el sainet i l'astracanada per part de directius de premsa escrita espanyola que no mostren la cultura que se'ls presumeix. Patètic. No em penso llegir el llibre tampoc. Falten gargamelles de més pes per avalar les tesis que defensa la senyora Urbano. És molt agosarat verificar o refutar la hipòtesi del que realment va passar en aquells dies que van acabar en el 23-F. Falta contrastar i temps perquè la història doni un gir copernicà -si és que l'ha de donar- respecte el fallit cop d'Estat. Queda més que clar que aquest llibre serà l'estrella polar de la diada de Sant Jordi 2014. La Corona està molt i molt tocada en aquests moments. Aquest cas és una demostració més que el que passa entre bastidors del poder polític més dur només ho coneix una petita minoria que roman silenciosa, per una més que raonable i lògica por. Aquestes reformulacions de fets històrics solen sortir quan s'ha perdut la por. Ara mateix, la monarquia ha perdut a pols la confiança de la ciutadania i prestigi social per errors propis d'una corrupció tan estúpida com innecessària. La veritat s'acabarà sabent. Però, ara, és massa prematur posar la mà al foc per la periodista Urbano. Qui comenta no es vol cremar. Des del meu punt de vista, el rei és el comissionista més gran de la història de la democràcia. I per tant, delinqueix. Quan fa aquests viatges pels països àrabs, és de babaus pensar que no s'emporta comissions de les grans empreses espanyoles que tenen interessos inversors en aquests esmentats països per on ell viatja. Sóc home de lleis. És un pensament. No hi ha mitjans probatoris. I si hi són, ningú té collons, per moltes ganes que li tingui a rei de portar-los a l'Audiència Nacional. La llagoteria dels diaris de Madrid envers la monarquia -sobretot del PAÍS- és vergonyosa. Almenys, el Pedro J. Ramírez va demostrar tenir pebrots. I, per acabar em quedo amb la frase de senyor Sanclamente: "De momento me quedo con el falso documental de Jordi Évole que me sigue pareciendo más creïble, fresco e interesante de lo que llevo leído estos días en prensa". Aquest paio que comenta també ho pensa. Creu que només sabem la punta de la iceberg tot i viure en la societat de la informació i del coneixement.

    Fèlix Torras Solsona

    ResponderEliminar
  2. Rectificació: volia dir que li faig confiança a cegues al senyor Clemente per ser honrat, ja que ni he vist el fals documental ni he llegit diaris aquests dies. Nogensmenys, el darrer paràgraf del seu article em sembla encertat i ple de sensatesa.

    ResponderEliminar